SVT startar en trollfabrik och lurar influerare i ny satsning
I SVT:s nya reportageserie Lurad djupdyker programledaren Annie Koka ner i en av de mest brännande frågorna som rör internet just nu – hur klarar vi oss från att bli lurade av all desinformation och de påverkanskampanjer som florerar på nätet?
Redaktionen för samhällsprogrammet Lurad testar själva hur lätt det är att luras på nätet. De bygger en trollfabrik och klickfarm, startar konflikter i media, skickar olämpliga bilder till inte ont anade influerare samt skapar en fejkad artist genom att låta AI skriva den ultimata hitlåten. Till sin hjälp har de experter från myndigheter och intresseorganisationer samt studenter från Chalmers.
– Målet med serien är inte att uppfostra någon kring hur de ska tänka, utan vi vill visa hur det går till när andra försöker tänka åt oss på internet. Jag hoppas att tittarna blir underhållna och bättre på att förstå hur fejkandet går till för att skapa mer motståndskraft. Lite som ett vaccin, säger programledaren och Tiktokaren Annie Koka, som tidigare gjort reportageserien Också politik på Tänk Till, producerad av UR.
För mer information kontakta:
Henric Strahl, projektledare SVT Samhälle, 073-712 43 54
SVT Play torsdag 11 april kl. 02.00: Lurad (1:3)